school_classroom

Τροφή και Νοητική Απόδοση...

Posted on 27 Δεκεμβρίου, 2012 by admin

 

Είτε έχετε προορισμό τη σχολική αίθουσα ή την αίθουσα συμβουλίων είτε απλά θέλετε το μυαλό σας να είναι σε άριστη κατάσταση, το πρωινό είναι απαραίτητο. Τα πιο αξιόπιστα δεδομένα σήμερα υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση πρωινού επηρεάζει τις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα κατά τη δημιουργία και την ανάκληση της μνήμης και κατά τον χειρισμό σύνθετων απαιτητικών πληροφοριών.

Επιστημονικές έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε παιδιά αποκάλυψαν ότι η παράλειψη του πρώτου γεύματος της ημέρας οδήγησε τα παιδιά αυτά σε περισσότερα λάθη σε τεστ που απαιτούσαν την επίλυση προβλημάτων, σε σχέση με τα παιδιά που βρήκαν χρόνο να καταναλώσουν πρωινό. Νεαροί ενήλικες που παρέλειψαν το πρωινό, επίσης ,παρουσίασαν χειρότερες επιδόσεις σε ακαδημαϊκά τεστ από αυτούς που κατανάλωσαν κάτι πριν περάσουν την ίδια δοκιμασία.

Φαίνεται ότι το πρωινό έχει αυτήν την επίδραση της ικανότητάς του να αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, η οποία με τη σειρά της αυξάνει τη συγκέντρωση ενός νευροδιαβιβαστή στον εγκέφαλο, που ονομάζεται ακετυλοχολίνη. Οι ερευνητές στον τομέα αυτό, όπως ο Καθηγητής David Benton του Πανεπιστημίου της Ουαλίας, θεωρούν ότι η ακετυλοχολίνη εμπλέκεται στη μνήμη, καθώς φάρμακα που μπλοκάρουν την παραγωγή της φαίνεται να διαταράσσουν τη μνήμη και, ειδικότερα, να μειώνουν την ικανότητα ανάκλησης νέων πληροφοριών.

Εφόσον η Βιταμίνη Β1 απαιτείται για τον σχηματισμό ακετυλοχολίνης, η εξασφάλιση μιας ικανοποιητικής ποσότητας στη δίαιτα από αυτό το θρεπτικό συστατικό, μπορεί να συμβάλλει στη μεγιστοποίηση της νοητικής απόδοσης το πρωί. Στα δημητριακά που περιέχουν βιταμίνη Β1 περιλαμβάνονται τα εμπλουτισμένα ή ολικής αλέσεως ψωμιά και δημητριακά πρωινού.

Η ικανότητά μας να σκεφτόμαστε με διαύγεια δεν περιορίζεται μόνο στο βραχυχρόνιο διάστημα κατανάλωσης των γευμάτων. Η νοητική απόδοση μπορεί, επίσης, να επηρεαστεί σε μακροχρόνιο επίπεδο από την ποιότητα της δίαιτας στο σύνολό της. Για παράδειγμα, η μακροχρόνια χαμηλή πρόσληψη σιδήρου μπορεί να μειώσει τον δείκτη ευφυΐας (Ι.Q) των ατόμων και να επηρεάσει την ικανότητά τους να συγκεντρώνονται .

Είναι γνωστό ότι η έλλειψη σιδήρου οδηγεί σε διαταραχή της μνήμης σε ενήλικες και παιδιά και ότι στα μικρά παιδιά και τα βρέφη ευθύνεται για προβλήματα συγκέντρωσης και μάθησης.

Ενώ οι γυναίκες είναι ιδιαιτέρως επιρρεπείς στις χαμηλές προσλήψεις σιδήρου στη δίαιτα, η πολύ χαμηλή πρόσληψη ενός άλλου μικροθρεπτικού συστατικού, του ιωδίου, επηρεάζει εξίσου τα δύο φύλα. Η λήψη αποφάσεων και η πρωτοβουλία φαίνεται να επηρεάζονται ιδιαιτέρως από την έλλειψη ιωδίου και παρόλο που η κατάσταση αυτή αποτελεί πρόβλημα ορισμένων μόνο περιοχών της Ευρώπης και των αναπτυσσόμενων χωρών, η κατανάλωση ιωδιούχου άλατος, ψαριού, θαλασσινών, κρέατος, γάλακτος και αβγών μπορεί να συμβάλλει στην εξασφάλιση καλής πρόσληψης ιωδίου.

Αν η έλλειψη κάποιων θρεπτικών συστατικών στη δίαιτα μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές της νοητικής απόδοσης, η προσθήκη κάποιων άλλων μπορεί να συμβάλλει στην ώθηση του μυαλού μας. Η καφεΐνη, για παράδειγμα, έχει ήπια διεγερτική επίδραση, δρώντας στο κεντρικό νευρικό σύστημα και βελτιώνοντας την εγρήγορση .Διάφορα τεστ έχουν δείξει ότι η κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να επιταχύνει τη γρήγορη επεξεργασία πληροφοριών στον εγκέφαλο κατά 10%, και ότι ένας καφές μετά το γεύμα βοηθά στην αντιστάθμιση της φυσιολογικής “μεταγευματικής πτώσης” και στην διατήρηση χαμηλής μεταγευματικής δραστηριότητας.

Δεν έχει μόνο σημασία τι πίνετε, αλλά το να πίνετε άφθονο νερό γενικώς. Ακόμα και μια μικρού βαθμού αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει τη νοητική απόδοση. Θυμηθείτε ότι τη στιγμή που διψάτε είστε ήδη αφυδατωμένοι, οπότε φροντίστε να “γεμίζετε συχνά το ποτήρι σας” με νερό κατά τη διάρκεια της ημέρας για να κρατάτε σε εγρήγορση το μυαλό σας.