family

Γονείς: Μετατρέψτε το Οικογενειακό Τραπέζι σε ευχάριστη στιγμή

Posted on 26 Οκτωβρίου, 2014 by admin

Γονείς: Μετατρέψτε το Οικογενειακό Τραπέζι σε ευχάριστη στιγμή

 

            Ως γονείς οι ημέρες σας είναι πιθανώς αρκετά αγχωτικές. Πηγαίνετε τα παιδιά σχολείο, τρέχετε για τα θελήματα, «κρατάτε» την οικογένεια σε «ρυθμό» και «τρέχετε» και στον επαγγελματικό σας στίβο. Στο τέλος, λοιπόν, μιας σκληρής ημέρας, θέλετε να χαλαρώσετε και να αφιερώσετε κάποιο ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά σας.

            Αλλά εάν είστε όπως οι περισσότεροι πολυάσχολοι γονείς, ο χρόνος χαλάρωσης δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν ευσεβή πόθο. Αυτό γιατί, το σπίτι γεμίζει πάλι τη νύχτα, υπάρχει θόρυβος, ενδεχόμενα ενδοοικογενειακά ξεσπάσματα, στοιχεία που διαρκούν έως ότου οι περισσότεροι πέσουν για ύπνο.

            Το γεύμα, είτε λέγεται πρόγευμα, είτε λέγεται δείπνο, δεν είναι απαραίτητο να είναι τόσο αγχωτικό όσο το υπόλοιπο της ημέρας σας. Εδώ είναι μερικές συμβουλές που σκοπό έχουν να θέσουν τις βάσεις για υγιή κατανάλωση τροφής (που τα παιδιά μαθαίνουν από τους γονείς τους), και να κάνουν τα γεύματά σας μαζί μια θετικότερη εμπειρία:

- Προσπαθήστε να δημιουργήσετε μια άνετη, χαλαρή ατμόσφαιρα γύρω από το «τραπέζι».

- Ενθαρρύνετε τη συμμετοχή ενός παιδιού στην προετοιμασία γεύματος (μέτρηση, ανακάτεμα, διακόσμηση, κοπή και τακτοποίηση)

- Τα τρόφιμα πρέπει να είναι θερμά ή δροσερά (ούτε καυτά, ούτε κρύα),  το στόμα ενός παιδιού είναι πιο ευαίσθητο από ενός ενηλίκου.

- Οι γεύσεις πρέπει να είναι ήπιες, μη πικάντικες  ένα παιδί δεν αντέχει τις «δυνατές» γεύσεις όπως ο ενήλικας.

- Εάν το παιδί είναι σε κατάλληλη ηλικία, παραθέστε του έναν μικρό κατάλογο τροφίμων για να τα ψάξει στα χαμηλότερα (εκεί δηλαδή που θεωρητικά βρίσκονται τα θρεπτικά και υγιεινά τρόφιμα) ράφια. Σιγουρευτείτε ότι αυτά τα τρόφιμα είναι θρεπτικά και εύκολα στο χειρισμό τους.

- Εάν θέλετε να αποφύγετε το «πέταγμα στα σκουπίδια», σερβίρετε μικρότερες μερίδες. Μην ενθαρρύνετε να παραφάει, ούτε να φάει υπό καταναγκασμό (..να το φας όλο..).

- Αφήστε το παιδί σας να μάθει να αυτοεξυπηρετείται, να είστε υπομονετικοί. Για την αποφυγή «ατυχημάτων στη διάρκεια του γέυματος» βάζετε μια εφημερίδα κάτω από την καρέκλα και ας έχετε ..έτοιμη μια πετσέτα να σκουπίσετε άμεσα τις …διαρροές.

- Σερβίρετε σε παιδικά πιάτα-φλιτζάνια ή χρησιμοποιείτε «παιδικές» μερίδες.

- Εάν είναι δυνατόν, πριν από τα γεύματα σχεδιάστε να υπάρχει ηρεμία στο σπίτι. Ένα κουρασμένο ή υπερβολικά φορτισμένο παιδί μπορεί να είναι λιγότερο πεινασμένο.

- Κατά την εισαγωγή νέων τροφίμων, προσπαθήστε το κατά τη διάρκεια ενός γεύματος που περιέχει αγαπημένα τρόφιμα.

- Κάνετε το πλύσιμο των χεριών του παιδιού ένα ευχάριστο γεγονός. Επιτρέψτε του να απολαύσει τον ..παφλασμό του σαπουνιού και του νερού. Το γρήγορο, καταναγκαστικό πλύσιμο, επειδή το γεύμα έχει ήδη σερβιριστεί κάνει το παιδί ανήσυχο, κάτι που μπορεί να το οδηγήσει να μη φάει σωστά.

- Θέστε ένα καλό παράδειγμα. Εάν άλλοι άνθρωποι στο τραπέζι απολαμβάνουν ποικίλα-υγιεινά και θρεπτικά τρόφιμα, το παιδί σας θα μάθει με την αντιγραφή τι πρέπει να κάνει.

- Εάν το παιδί σας εμφανίζεται να χάνει το ενδιαφέρον για το γεύμα, ή να ραθυμεί, δώστε του λογικό χρόνο να φάει (20-30 λεπτά) έπειτα ήσυχα αλλά σταθερά αφαιρέστε από το τραπέζι τα τρόφιμα. Τα περισσότερα παιδιά θα φάνε όταν είναι πεινασμένα, μην δημιουργείτε ζήτημα.

- Συμπάθειες και απέχθειες μπορούν να εμφανιστούν ξαφνικά. Να είστε προετοιμασμένοι για αυτές τις νέες έννοιες τροφίμων. Μη δώσετε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτές τις ιδιορρυθμίες, σύντομα θα ξεπεραστούν.

- Μη φωνάζετε, μην παίζετε παιχνίδια, ή αναγκάζετε το παιδί σας να φάει. Δεν διδάσκετε τις καλές διαιτητικές συνήθειες. Καταστήστε μια ευρεία ποικιλία θρεπτικών τροφίμων διαθέσιμη στο παιδί σας, και αφήστε έπειτα το παιδί σας να αποφασίσει τι να φάει.

- Τα μικρά παιδιά προτιμούν να τρώνε με τα δάχτυλά τους. Δώστε τους μικρά σάντουιτς, κομμένα λαχανικά-κρέας-φρούτα-τυρί, κράκερς αλειμμένα με cottage cheese ή με θρεπτικά ντιπ λαχανικών.

- Να είστε προσεκτικοί με τα επιδόρπια, και μετατρέψτε τα ως μέρος ενός συνολικού σχεδίου γεύματος. Η τοποθέτηση της ειδικής προσοχής στα επιδόρπια, ή η χρησιμοποίηση τους ως ανταμοιβή τα καθιστά αυτόματα πιο επιθυμητά από άλλα τρόφιμα, και δεν υπάρχει λόγος γι’ αυτό.

- Αφήστε το παιδί σας να είναι ο «δικαστής» για το πόσο να φάει. Η όρεξη μπορεί να ποικίλει από ένα γεύμα σε άλλο, και από καθημερινό. Μην κάνετε ποτέ ζήτημα την αποδοχή των τροφίμων. Εσείς να παρέχετε τις θρεπτικές επιλογές… και έπειτα να αφήνετε το παιδί να επιλέξει μεταξύ αυτών.

 

 

επιμέλεια:

Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος,

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc